Dry needling / cupping

Dilbeek - Halle

Triggerpuntjes aanwezig? Pijnlijke knopen?

Binnen de praktijk maken we ook gebruik van dry needling en cupping.

Gegeven door

Kevin Spenik

Dry needling

Wat kan je verwachten?

Bij dry needling gaat men op zoek naar triggerpunten (pijnlijke punten/spanningen) in de spieren. Men maakt gebruik van accupunctuurnaalden en prikt de pijnlijke triggerpunten aan om een lokale ontspanning te creëren.

Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort 'kramp' gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. De reactie op de behandeling verschilt per persoon. In de meeste gevallen voelt het behandelde gedeelte wat vermoeid of stijf aan na de behandeling. Dat is meestal van korte duur (maximaal 72 uur). Veel mensen voelen na de behandeling een verandering en vaak een vergroting van de beweeglijkheid. Vaak is dat direct al, soms een dagje later.

Fysiocare 11

Werkingsmechanisme

Het exacte werkingsmechanisme van dry needling is niet bekend. Uit onderzoek is wel bekend dat het inbrengen van het naaldje mechanische en biochemische reacties geven in de spier die helpen bij het verminderen van pijn. Daarnaast is ook het zenuwstelsel betrokken bij de pijnvermindering.
Door het inbrengen van het naaldje treedt er namelijk een reflex op waardoor het triggerpoint kortdurend aanspant. Het optreden van deze lokale spiercontractie (local twitch response) blijkt essentieel voor het herstel. Dit is de eerste stap van het doorbreken van de pijncirkel die is ontstaan in het triggerpoint.
Om dry needling te proberen dient u wel uw akkoord te geven opdat de therapie mag worden toegepast.

Cupping

Niet invasieve therapie

Cupping is een niet invasieve therapie. Hierbij wordt de opperhuid/bindweefsel door een vacuum aangezogen. Het maakt verklevingen los en simuleert de bloedsomloop naar het oppervlak.

Fysiocare 59

Aanvullende alternatieve behandelingen

Beide therapiën zijn vooral aanvullende alternatieve behandelingen die we gaan aanwenden als de patiënt niet voldoende is geholpen door kinesitherapie / osteopathie. Het is dus wordt geïmplementeerd tijdens uw behandeling en er komt een bijkomende kost van +3€.

Fysiocare 60 Fysiocare 62
Volgende